Nizar Saleh
Nizar Saleh is fotograaf, videokunstenaar en muziekproducent en beweegt zich tussen Kinshasa en Antwerpen. Hij is lid van COLLECTIF FAIRE-PART, een ensemble van Belgische & Congolese filmmakers. Na zijn studies visuele communicatie en fotografie aan de fotografie aan de Académie des Beaux-Arts in Kinshasa, maakte Saleh verschillende korte documentaires over de kunstscène van Kinshasa. Zijn fictieve en documentaire werk reflecteert op de relatie tussen mensen en hun omgeving. Hij is diep beïnvloed door de koloniale en postkoloniale verhalen tussen België en DR Congo, de mensen die er wonen en de vele complexe relaties daartussen.
Nizar werkt als fotograaf en filmmaker bij het Belgisch Museum aan de Stroom (MAS) en AFRICA MUSEUM (Tervuren), waar hij inhoud creëert rond de restitutie van Afrikaanse kunstwerken en artefacten en de restitutie van menselijke resten in privé- en openbare collecties in België. Hij was co-regisseur van 12 bekroonde documentaires waaronder Bidon Vil (2018), Faire-Part (2019), In Vele Handen (2020), L'Escale (2022), I Heard They Change Color (2022) en Speech For A Melting Statue (2023).
Nizar is ook medeoprichter van het productiehuis 'Kimpavita Films' en coproducent van de muziekband KIN'gongolo Kiniata.
More / meer info